Ken on käynyt Lissabonissa ja tuntee kaupungin, voi saada mukavia ahaa -elämyksiä seuratessaan tohtoria. Hän ei tosin käy kuuntelemassa fadoa. Itse istuin useamman yön aivan aamutunneille kuuntelemassa paikallisten keskinäistä kilpalaulantaa.
Kirjassa on mukana ihmisiä myös Coimbrasta ja Portosta. Olikohan tekstiä mukava lukea vielä siksikin, että olen käynyt näissä kaupungeissa. Coimbrassa olen ihastellut kaupungin kultaista kirjastoa ja Portossa käynyt portviinitehtaalla.
Mutta siitä kirjasta. Rakastuin Saramagon ironiaan. Se sai minut hymyilemään, se oli niin kilttiä ja hellää, mutta niin oivaltavaa. Hän suhtautuu ymmärtävästi ihmisiin, jotka ovat alempiarvoisia tai jotka ylentävät itsensä, kuten hotellin johtaja: "...tässä hotellissa me olemme jo päässeet kunnioittamaan ja kiittämään itse herraa ja valtiasta tai hänen edustajaansa Salvadoria, niin kuin tiedämme".
Sitten on hotellin siivooja Lidia joka pian viettää hetkiä tohtori Reisin lakanoiden välissä. Heidän ensimmäinen kosketuksensa on naiselle kuin maanjäristys: "..panee tarjottimen pöydälle ja laskee kätensä siihen kohtaan jossa toisen käsi oli ollut, saattaa tuntua mahdottomalta, että niin vaatimattomassa ammatissa oleva ihminen tekee niin herkän eleen... " Reis ei oikein tiedä, pitäisikö hänen suhtautua Lidiaan siivoojana vai naisena, mutta kun hän eräänä yönä tulee, "Reisin käsi ojentuu, löytää jääkylmän käden ja vetää sen lähemmäksi, Lidia tärisee eikä saa sanotuksi kuin, minua palelee. Mies on vaiti, hän miettii, pitäisikö suudella naista suulle, miten surullinen ajatus."
Reis on yksi portugalilaisen runoilijan Fernando Pessoan alter egoista. Eipä siis ole ihme että he tapaavat, vaikka Pessoa on juuri kuollut. Lisäksi Reis ihastuu Marcendaan, jonka toinen käsi on vioittunut. Kun Reis muuttaa pois hotellista, hän saa naapureikseen koko joukon "nuuskivia ämmiä", jotka palavat uteliaisuudesta tietää, mitä se Lidia tohtorin luona muuta tekee kuin siivoaa.
Aikamoista kieputusta koko kirja, mutta ei tehnyt mieli lopettaa lukemista kesken kaiken.
Mutta siitä kirjasta. Rakastuin Saramagon ironiaan. Se sai minut hymyilemään, se oli niin kilttiä ja hellää, mutta niin oivaltavaa. Hän suhtautuu ymmärtävästi ihmisiin, jotka ovat alempiarvoisia tai jotka ylentävät itsensä, kuten hotellin johtaja: "...tässä hotellissa me olemme jo päässeet kunnioittamaan ja kiittämään itse herraa ja valtiasta tai hänen edustajaansa Salvadoria, niin kuin tiedämme".
Sitten on hotellin siivooja Lidia joka pian viettää hetkiä tohtori Reisin lakanoiden välissä. Heidän ensimmäinen kosketuksensa on naiselle kuin maanjäristys: "..panee tarjottimen pöydälle ja laskee kätensä siihen kohtaan jossa toisen käsi oli ollut, saattaa tuntua mahdottomalta, että niin vaatimattomassa ammatissa oleva ihminen tekee niin herkän eleen... " Reis ei oikein tiedä, pitäisikö hänen suhtautua Lidiaan siivoojana vai naisena, mutta kun hän eräänä yönä tulee, "Reisin käsi ojentuu, löytää jääkylmän käden ja vetää sen lähemmäksi, Lidia tärisee eikä saa sanotuksi kuin, minua palelee. Mies on vaiti, hän miettii, pitäisikö suudella naista suulle, miten surullinen ajatus."
Reis on yksi portugalilaisen runoilijan Fernando Pessoan alter egoista. Eipä siis ole ihme että he tapaavat, vaikka Pessoa on juuri kuollut. Lisäksi Reis ihastuu Marcendaan, jonka toinen käsi on vioittunut. Kun Reis muuttaa pois hotellista, hän saa naapureikseen koko joukon "nuuskivia ämmiä", jotka palavat uteliaisuudesta tietää, mitä se Lidia tohtorin luona muuta tekee kuin siivoaa.
Aikamoista kieputusta koko kirja, mutta ei tehnyt mieli lopettaa lukemista kesken kaiken.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti