Olin eilen oopperassa nauttimassa Verdin musiikista.
Trubaduurissa on paljon kaikkea hyvää. Olen kaukana musiikin ammattilaisesta
eikä ooppera ole minulle mikään jokapäiväinen asia. Mitä enemmän olen vuosien
varrella kuunnellut erilaisia oopperoita, sitä enemmän huomaan niistä pitäväni.
Outoa(?) on ehkä se, että Wagnerin oopperat kiehtovat eniten. Mutta
Trubaduurissa sain kyllä kokea, miten upeaa Verdin musiikki on. Halusin hetkittäin vain sulkea silmäni ja
antautua pelkkään kuuntelemiseen varsinkin silloin, kun sopraano Elena Stikhina lauloi.
Oopperan teema on ikiaikainen – rakkaus, viha, kuolema.
Tragiikkaa on näyttämöllä yli tarpeen. Nyt tässä esityksessä oli vielä muutakin, joka
hämmensi. Esitys melkein alkaa
raiskauskohtauksella. Suuri joukko tummiin pukeutuneita miehiä ahdistelee
tarjoilijatyttöä ja lopulta yksi raiskaa muiden katsellessa ja avustaessa.

Kansallisooppera on varoittanut oopperassa olevan kohtauksia, joista herkimmät ihmiset saattavat järkyttyä. Tarvitseeko olla yliherkkä
järkyttyäkseen tällaisesta? Pehmensin itselleni kohtauksen sillä tavoin, että
jos tämä on kelvannut vuodesta 1852 alkaen, niin ehkä sen on kelvattava nytkin.
Ohjaaja ei ole katsonut tarpeelliseksi
poistaa sitä esityksestä.
Näin asia ei kuitenkaan ole. Tähän ei olisi ollut pakkoa, vaan valinta oli täysin ohjaajan.
Asia valkeni minulle aamun Hesarista, jossa Taina Dahlbom
kertoo kolumnissaan, että Trubaduuria on voitu esittää vuodesta 1852 saakka
aina ilman raiskauskohtauksia. Tämä oli siis ohjaajalta uusi juttu, jolla hän
halusi sanoa jotain. En tiedä, mitä. Dahlbom
kysyy samaa ja sanoo, ettei raiskauskohtaukselle löydy selitystä eikä jatkoa
oopperassa.
Trubaduuri on selvästi naisvihamielinen ooppera. Siinä
tönittiin, kaadettiin ja satutettiin naisia monin tavoin. Piti oikein miettiä,
oliko väkivaltaista käyttäytymistä todella paljon vai jäikö raiskauskohtaus
karuudessaan niin päähäni, että näin koko oopperan alkukohtauksen silmin. Ehkä
se oli oopperan alkuperäinen henki, mutta ainakaan se ei olisi tarvinnut enää yhtään
ylimääräistä naisväkivaltaa.
Mitä tuntevat ja ajattelevat näissä kohtaukissa esiintyvät ihmiset. Dahlbom kirjoittaa:
Epäilen vahvasti, ettei tilanne ole ollut täysin ongelmaton käpälöijille, raiskaajalle ja viiltelijällekään. ”
Epäilen vahvasti, ettei tilanne ole ollut täysin ongelmaton käpälöijille, raiskaajalle ja viiltelijällekään. ”
Tästä kaikesta on puhuttu viime aikoina paljon, mutta mikä
on muuttunut? Lainaan Dahlbomia:
”Ja nyt
Kansallisoopperan Trubaduurissa nähdään, ettei tämä keskustelu ole vaikuttanut
siellä, missä sen olisi pitänyt.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti