sunnuntai 5. huhtikuuta 2020

Jazz -elämänkerrat vievät toisenlaiseen maailmaan


Ihmisen elämä on yhtä odotusta. Milloin minkäkin.  Kesän tai sulhon. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vähemmän on enää odotuksia. Mutta aina niitä kuitenkin on. Tällä hetkellä meillä kaikilla suomalaisilla on yhteinen odotus: menisipä tämä vaihe nopeasti ohi. Voisipa alkaa elää elämää ilman koronaa.

Ensin koko alkuvuoden sai odottaa talvea, tuleeko vai ei. No ei tullut. Sitten heräsi toinen toive. Saadaan varmaan pitkä kevät ja pitkä golfkausi. Ehkä tällä menolla kentät aukeavat jo maaliskuussa. Niin kuin aukesivatkin. Mutta sitten. Riskiryhmään kuuluvana ei ole mitään asiaa golfkentälle.  Ei ainakaan heti kauden alussa. Mutta kukaan ei tiedä kuinka pitkälle mennään ennen kuin tilanne normalisoituu. Ehkä silloin ollaan jo elokuun kuutamoilla. Tämä tekee mieleni surulliseksi. Eritoten kun tiedän, ettei minulla ole jäljellä enää kovin montaa golfvuotta.  Jana lyhenee.

Golfin harrastaminen on antanut niin paljon. Jatkuvaa haastetta, ystävien kanssa seurustelua, kuntoilua.

Mieli on täynnä odotusta myös silloin, kun otan kirjan käteeni.  Olisiko edessä hieno ja koukuttava lukukokemus vai pettymys.  Useimmiten se on siltä väliltä. Harvoin enää osuu kohdalle kirja, jonka ahmii. 

Somessa liikkuu ajoittain kirjalistoja, joista voi saada lukuidean itselleen.  Kehuivat siellä Miles Davisin omaelämäkertaa. Ilahduin suuresti, kun löysin kirjan hyllystäni. Ihana jazzia rakastava mieheni ei ollut ostanut vain vinyylejä, vaan hän oli ostanut myös näiden trumpettia ja saksofonia soittavien huippujen tarinat kuten juuri Davisin, mutta lisäksi Dizzy Gillespien, Charlien Parkerin ja Louis Armstrongin kirjat. Vain Satchmosta kirjoitetut muistelmat olen lukenut.

Olisivatko tässä ne kirjat, jotka saisivat minut rauhoittumaan lukemiseen? Se rauha kun on koronan takia ollut kadoksissa.

Aloitin jazzin mestareihin tutustumisen Davisin kirjasta, koska niin usein halutessani kuunnella jazzia, valitsen juuri Miles Davisin musiikin.  Miles Davis soittaa minulle mieleistä melodista jazzia.

Davisin kirja on raakaa tarinaa amerikkalaisesta jazzin maailmasta 1940-1970 –luvuilla.  Se ei ole siloteltua kerrontaa. Se on huumehörhöjen maailma, se on liian nuorena kuolevien muusikoiden maailma.  Mustaa soittajaa kuunnellaan, mutta myös potkitaan.  Sen ajan ihanat filmitähdet Ava Gardner, Elisabeth Taylor, Marlon Brando istuvat ilta toisensa jälkeen kuuntelemassa, kun Miles Davisin trumpetti soi.  Kirjasta välittyy upeasti silloisen maailman kuumeinen syke.  Siellä missä on Miles Davis, siellä myös on naisia. Niitä riittää. Eikä mitään kaunistella.

 Mutta kirjan pääosassa on musiikki. Ja sen tekijät. Onhan se todella kiinnostava maailma. On ainakin ollut.

”Ja nopeammin kuin olin osannut kuvitellakaan meiltä alkoi irrota aivan uskomatonta musiikkia.  Se oli niin upeaa, että minulla kävi kylmät väreet, ja samoin yleisöllä… Kaikki soittopaikkamme olivat tupaten täynnä, ja kansa jonotti pitkinä letkoina ulkona kaduilla sateessa ja tuiskussa, pakkasessa ja helteessä. Se oli mahtavaa.”




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti