keskiviikko 29. tammikuuta 2014

"Teitä pelkää en, mä kuulun liittoon..."

Pete Seeger elää enää muistoissamme ja lauluissaan.  Koin vuosia sitten Helsingissä upean konsertin, jossa Seeger hersyttävästi lauloi ja puhui. Hänen tulkkinaan oli lavalla Mikko Perkoila, tuo omalaatuisia lauluja laulava mies.  No he kaksi lauloivat erikseen ja yhdessä "Liiton tyttö"  nimisen laulun. Ja siitä saakka minä olen kuvitellut, että se laulu jos mikä, on Seegerin laulu. Vaan eipäs olekaan.

Piti vähän penkoa arkistoja ja löytyihän sieltä oikea tieto: Liiton tytön sävel ja alkuperäiset sanat Guthrie Woodyn.

Joka tapauksessa, Seeger ja Perkoila lauloivat laulun niin antaumuksella, että ehkä voin Seegerin muistoksi ajatella häntä tämänkin laulun kautta. Teksti kulkee jotenkin näin:

"Sitä tyttöä milloinkaan ei voitais horjuttaa vaikka vastassa olis rikkuri, tai kiväärimies ja poliisi ...tyttömme ei ole peloissaan vaan näin hän huudahtaa: teitä pelkää en, mä kuulun liiitton, mä kuulun liiittoon, teitä pelkää en, mä kuulun liittoon joka taistelee.
Teitä juonilla nujertaa nuuskijat koettaa, mutta toiseks jää ne pässinpäät kun meidän likka järjestää, kun palkoista taistellaan, hän on nainen paikallaan, hän liiton korttia vilkuttaa, ja huudahtaa: teitä pelkää en, mä kuulun liittoon joka taistelee..."

Olen joskus kuullut kun PAMin puheenjohtaja Ann Selin on antanut tämän laulun soida sydämensä pohjasta. Silloin on tullut tunne,  että nyt mennään vaikka läpi kiviseinän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti